by
on
under
Permalink

Nya typer av ljusinsläpp

Att solen påverkar våra kroppar är inget som är nytt. Solen värmer, gör din hud solkysst och överför en mängd med D-vitaminer. För oss som bor i Sverige pratas det ofta om D-vitaminbrist. På grund av att vi har få soltimmar på vinterhalvåret så har vi större risk att få just D-vitaminbrist. Det finns många symptom som kan vara tecken på att du får för lite solljus.

Trötthet

Förutom att vi får vitaminer och solbränna från solen så hjälper solljus oss att bli mindre trötta. Dagsljus gör oss piggare helt enkelt. De flesta av oss jobbar inomhus, det sägs att vi spenderar 70 % av våra dagar inomhus. Därför får vi relativt lite solljus, så om du känner dig trött och matt så bli inte förvånad.

Dagsljus inomhus

Att befinna sig i ljusa lokaler med naturlig dagsljus har många fördelar inte bara mot trötthet. Bland annat så har man sett att människor som har dagsljus och fönster på arbetsplatsen blir mindre stressade och bättre välbefinnande. Sambanden mellan olika hälsoproblem och brist på solljus blir allt tydligare och tydligare. Läs mer här om du är intresserad av att veta mer om hur du kan få mer dagsljus inomhus.