Imponera på dina mässbesökare

En mängd olika tillverkare och företag i de mest skilda branscher använder sig av mässor för att marknadsföra sig. Evenemangen anordnas i alla möjliga teman, exempelvis trädgårdsskötsel, bröllop eller hästsport. Fördelaktigt är de unika kundkontakterna du som utställare kan knyta, såväl med slutkonsumenter och återförsäljare som med tillverkare. Branschmässan utgör också ett gyllene tillfälle att utforska de senaste produkterna, de hetaste trenderna och, inte minst, vad konkurrensen pysslar med. Avgörande för ett framgångsrikt mässdeltagande är såklart att den egna montern har utformats på bästa möjliga sätt.

Det finns några grundläggande aspekter som kan vara bra att ha i åtanke när du bygger upp din monter. Den mest fundamentala är såklart placeringen – var i mässhallen befinner ni er? Kommer ni att kunna dra nytta av besökarnas rörelsemönster och hur väl syns ni från ingången eller den mest centrala scenen? Det är alltid en god idé att försöka placera sig i mitten av lokalen eller så nära den det går. Att hamna bredvid platser där föredrag och workshops anordnas är också fördelaktigt. På nätet finns mer ingående tips om hur du utnyttjar ditt läge på bästa sätt.

En annan strategi som skapar en lockande monter är att tillhandahålla gott om marknadsföringsmaterial. Till exempel kan du skaffa ballonger med din logga och klä er monter med. Beroende på branschen du är verksam i fungerar ballonger även utmärkt att ge potentiella kunder – gratis såklart. Pennor, reflexer och tygpåsar med det egna varumärket är också smarta give-aways att dela ut till besökarna i ditt stånd. Sådana prylar fortsätter att exponera ditt varumärke när de sedan används. Fundera också över vilka av de märken du representerar som har störst närvaro i din kundkrets. Med hjälp av pamfletter eller produktställ med kända logotyper höjer du den egna profilen samtidigt som din monter ser ännu proffsigare ut.

Se också till att montern alltid är tillräckligt bemannad. Beroende på storleken kan så klart detta antal variera en hel del. Men minst två bör åtminstone delta på mässan. Med bara en person kommer ju montern bli obemannad vi tillfällen som lunch och toapauser. De som deltar bör ju vara personer som vet hur man ska hantera kunder eller potentiella kunder. Brainstorma gärna innan hur deras försäljningssnack ska låta och hur de kan anpassa sig efter olika sorters kunder. Och påminn dem att alltid be om visitkort eller annan sorts kontaktinformation så företaget kan följa upp med alla intressenter efter mässan är över.