Hur man blir mer produktiv på arbetet

produktivitet_268397873

Produktivitet betyder inte alltid att man måste jobba fler timmar eller ens nödvändigtvis hårdare, så länge det räcker att faktiskt jobba smartare. Med rätt verktyg kan man öka sin egen produktivitet och därmed ha bättre framgångar i arbetet.

Se till att planera

Produktivitet hjälps väldigt mycket av att vara organiserad. Planera in vad som ska göras under valda perioder. Detta kan vara långsiktiga planer för månader och år eller mer kortsiktiga för en dag eller vecka. Se till att ha planeringen inte bara på ett ställe, man har inte alltid tillgång till datorn och alla har ju varit med om att man glömt att ladda mobilen mer än en gång. En papperskopia är därför fortfarande ett användbart komplement. Skaffa en kalender, filofax eller liknande och för in planeringen i denna också. För ett bra utbud av saker som detta kan man vända sig till denna nätbutik.

Håll tider

Att hålla tider betyder inte bara att man kommer in till jobbet i rätt tid och ser till att hålla schemalagda möten och liknande. Det är även viktigt att veta när man ska släppa jobbet för dagen. Produktivitet kommer från att göra den tid man har mest användbar, inte jobba så många timmar man bara kan. Ingen vill ju trots allt börja gå mot att bli utbränd.

Prioritera arbetsuppgifter

Att ha många arbetsuppgifter är inte ett problem i sig. Hur man hanterar dessa kan dock vara problematiskt. Försöker man att jonglera flera uppgifter samtidigt arbetar man ofta mindre effektivt och får ett sämre slutresultat. Att ha disciplinen att hålla sig till en uppgift åt gången är dock inte alltid så enkelt som det låter, speciellt inte när andra försöker omdirigera ens uppmärksamhet till annat. Det är viktigt att lära sig säga nej och kunna göra detta när man vet att det är rätt.

Delegera

Har du många uppgifter som måste göras och kanske ett slutdatum, som du känner att du inte kommer att kunna hålla, då är det en bra ide att delegera och dela på ditt jobb med andra, som kanske har tid att hjälpa till. Huvudsaken är att jobbet blir klart i tid och att det är riktigt gjort. Ibland hopar sig uppgifterna och det kan vara svårt att ro iland alla på egen hand.

Fokusera

Fokusera på en uppgift åt gången och slutför den innan du tar tag i nästa. Bästa sättet att fokusera på en uppgift är att stänga bort övriga världen. Många av oss har mobilen igång och måste titta på den så fort den låter. Med dagens teknik innebär det att så fort någon uppdaterar sin Facebook eller Aftonbladet har en nyhet eller för den delen ett nytt mejl har kommit, så plingar mobilen och vi känner oss tvungna att titta på den av ren nyfikenhet. Lägg mobilen upp och ner och ta bort ljudet för dessa uppdateringar, så slipper du störningsmoment.