Hitta den marknadsföring som fungerar

Marknadsföring är inte lätt. För de flesta företag finns det mängder av olika alternativ att utforska och inget som kan direkt säga vad som kommer att ge bäst resultat. Detta betyder att man ofta behöver prova sig fram och se få konkreta siffror på vad som fungerar och inte.

Målgrupp

Att identifiera målgruppen för ett företag, en tjänst eller en produkt är ett av de absolut viktigaste stegen. Vet man vilken som är ens målgrupp kan man således börja titta på var denna målgrupp befinner sig och således vad man måste göra för att få ut till dem. Är man osäker kan man alltid titta på hur ens konkurrenter väljer att marknadsföra. Det betyder inte att de har hittat det bästa sättet, men det kan många gånger användas för att vägleda ens egna val.

Räckvidd

Tänk på vilken räckvidd marknadsföringen kommer att ha och hur långt den behöver nå för att den ska driva in mer pengar än den kostar. Olika typer av marknadsföring har olika styrkor vad gäller räckvidd. En butik som till exempel hänger ut reklamballonger med tryck kan väldigt effektivt marknadsföra för alla som går förbi och kan se dem. Samma butik som sedan tar ut en annons i en lokal tidning kan ju nå ut till exempelvis hela kommunen.

Kostnaden

Kostnaden av marknadsföring är en konstant för alla företag. Budgeten för marknadsföring varierar väldigt stort bland olika företag och branscher. Uppgifter säger att ett normalt tillverkande företag använder något i området av 40% av sin omsättning för marknadsföring och försäljning. Samtidigt finns det andra som är av åsikten att ens 15% är mycket. Mycket beror på vad det är man säljer och vilka marginaler man har. Detta är något man måste titta extra noga på för att kunna hitta vad man själv kan sätta för budget.